Sökmotoroptimera din hemsida

Optimering kallas SEO som står för Search Engine Optimizaton. SEO innebär framförallt två saker – relevans och popularitet. Det innebär att få sin hemsida att hamna så högt upp i sökmotorernas rankningslista som möjligt och få andra sidor att länka till din. Ju fler som länkar, desto populärare sida har du.

SEO är en hel vetenskap i sig och handlar om så mycket mer än bara marknadsföring av hemsidan. Framför allt bör man tänka på upplägg, flöden, struktur, design, användarvänlighet och viktigast av allt – innehållet. Det viktigaste för din hemsida är målgruppen, besökarna, i andra hand kommer sökmotorerna. När du väl har skapat en bra hemsida gäller det att nå ut till så många som möjligt på Internet.

Metadata
För det första måste du göra din hemsida sökbar, alltså få den indexerad av sökmotorer. Detta innebär att du lägger till sökord i koden på din hemsida, vilket gör att när någon söker på ett eller flera av de ord du angett, hamnar din sida i resultatlistan. Dessa sökord ska vara relevanta för och beskriva innehållet av din sida i så stor utsträckning som möjligt.

Metadatan infogas tillsammans med TITLE i HEAD-taggen enligt nedan. Tänk igenom vilka ord du ska använda, det bör vara för din sida de mest relevanta orden relaterat till innehållet på sidan. Driver du en webbutik är produktnamnen ett tips att lägga in som sökord. En blogg kan lägga till senaste rubriken etc. Har du skrivit en sida om fotboll är just detta ord högst relevant att ha med. Det går även att lägga in hela meningar som metadata.

Relevant text överst
Titeln på din hemsida är mycket viktig för att synas. Sökmotorerna söker nämligen i koden uppifrån och ner, vilket gör att det du skriver in som titel kollas först, sedan rubrik, text etc. Har man använt sig av JavaScript och CSS (stylesheets) är ett tips att lägga detta i en extern fil istället för att uppta kodrader och skriva in det direkt på varje sida.

Rankning
Handlar en sida om fotboll bör det anges i sidtiteln, då det är innehållet i denna tagg som listas i resultatlistan när någon sökt på ordet ”fotboll”. Fotboll är i det här fallet det så kallade nyckelordet. Det är bra om fotboll är ett återkommande ord, då sökmotorn räknar fram ett förhållande mellan nyckelord och antalet upprepningar i sidans innehåll. Detta ger din sida en slags relevans, och avgör hur högt den rankas. Man måste dock vara försiktig, eftersom för många upprepningar kan misstolkas som spam, och sidan kommer då inte att visas alls. Det allra bästa är om sökordet stämmer överens med domännamnet, alltså www.fotboll.se!

Viktigt är att se till att dina underliggande sidor också syns i sökmotorerna och att man kommer direkt till en undersida via länken i resultatsidan utan att behöva gå via förstasidan. Du bör ange en ny titel för varje sida, och var noga med att den tydligt beskriver sidans innehåll.

Länkar
En sida som placeras högt upp i listan över sökträffar har oftast många andra sidor som länkar till sig. Ett tips för att uppnå detta är att registrera sin hemsida på en trafikutbytessida. bloggtrafik.nu/ är ett exempel på det. Det hela går ut på att du samlar poäng genom att titta på andras sidor, som i sin tur tittar på din sida. På så sätt får du upp antalet besökare, och därmed klättrar du på rankningen hos sökmotorerna.

Det bästa är ändå att få en naturlig inlänkning från besökare. Detta uppnås framför allt med bra och relevant innehåll. Uppmana gärna besökare att länka till dig och tänk själv på att länka till andra!
Länkning är något bland annat Google uppmanar till, vilket ger din sida högre rankning om du själv har länkat till populära sidor.

Uppdatera ofta
En sida som uppdateras ofta ger ett bättre intryck och besökarna får ett ökat förtroende för innehållet. Det finns även teorier om att Google rankar en sida högre om den ofta uppdateras.

På Googles hemsida finns mycket matnyttig information om hur du får fler besökare till din sida. ”Verktyg för webbansvariga” hittar du här: http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=35769