Statistik till din hemsida

Driver du en hemsida eller e-butik kan du med hjälp av statistik och webbanalys få en uppfattning om hur dina besökare beter sig på din sida. Genom att analysera och utvärdera statistiken kan du exempelvis ta reda på vad dina besökare klickar på, var de stannar och läser, vilka sökord de söker på osv.

Vet du svaren på dessa frågor har du en stor möjlighet att förändra och förbättra din hemsida utefter besökarnas egna intressen, vilket kommer att göra din hemsida mer eftertraktad och förhoppningsvis leda till ökad försäljning.

Det finns olika verktyg för att logga statistik. Ett av dem är Google Analytics. Programmet är gratis, men du måste ha ett konto registrerat hos Google för att kunna använda tjänsten.

När du har registrerat din hemsida går du till din sidas profil, där du letar fram din så kallade tracking-kod, ett script som körs för att logga din statistik. Koden ska infogas i VARJE sida som du vill föra statistik på. Markera och kopiera tracking-koden, klistra in den precis före -taggen längst ner på varje sida.

Använder du WordPress finns det ett plugin att använda. Ladda ner det och skriv enkelt in din tracking-kod. Fungerar inte det för just din hemsida, eller om du är osäker, kontakta administratörerna för ditt webbverktyg.

Analytics börjar logga information direkt. Man bör dock vänta någon dag innan man tittar på statistiken, detta för att data ska ha ackumulerats så det finns något att jämföra med.

För att se statistiken måste du logga in på ditt konto och klickar dig fram till den rapport du vill titta på. Varje loggad sida har en egen rapport som visar sammanställningen av trafikflödet för just den här sidan. I rapporten visas bland annat hur många besökare sidan har haft under en viss tidsperiod. Du kan själv ändra datum i diagrammen för att visa en viss mätperiod. Antalet besökare visas när du sätter muspekaren på en av mätpunkterna i diagrammet.

Ett annat intressant diagram är det som visar trafikkällor, alltså hur olika besökare tog sig till din webbplats. Här hittar du information om vilka sökord de har sökt på för att hitta till dig, om de har hittat en av dina annonser och följt länken där, eller om de klickat på en direktlänk från en annan sida som länkar till din o.s.v.

Analytics visar även vilken sida som var den sista innan besökaren lämnade webbplatsen, vilka av dina sidor som har flest antal besökare och vilka som har minst. Under ”Inställningar” korrigerar du själv vilken information du vill titta på.

När du tittar på statistik över antalet besökare bör du skilja på återkommande och unika besökare. Unika besökare är de nya besökarna, alltså de som kommer till din sida för första gången. Siffran för unika besökare anger hur du har marknadsfört dig, hur bra sökmotoroptimering du har och om du är intressant i resultatlistan hos sökmotorerna. Siffran för återkommande besökare visar i princip antalet nöjda besökare. Kopplar du denna statistik till sökord får du veta exakt vilka ord besökaren har sökt på för att sedan hitta din sida i resultatlistan och finna den intressant för att göra ytterligare besök.

Något som kan vara bra att tänka på just när man vill logga antalet besökare är att utesluta sin egen IP-adresser. Du vill ju inte räkna in dina egna besök du gjort på hemsidan i din statistik. Filtrering av IP-adresser görs i Filterhanteraren under ”Inställningar”.

Kopplat till besöksstatistik är det som kallas avvisningsfrekvens. Avvisningsfrekvens är ett mått på hur många besökare som kommer till din hemsida, men sedan lämnar den direkt utan att göra något. Detta kan bero på flera olika saker, exempelvis att en sökning på Google genererade din sida som resultat, men det var inte vad besökaren var ute efter. Hur man tolkar avvisningsfrekvensen, om den är bra eller dålig, beror givetvis på vilken typ av sida det är, men generellt är det bra att ha en så låg avvisningsfrekvens som möjligt.

Är du intresserad av andra statistikverktyg kan du prova Lyris HQ Web Analytic Solution vilka erbjuder ett enkelt verktyg för nybörjare, liknande Google Analytics. Ett annat verktyg är WebTrends.