Gör din hemsida mer säljande – Några knep

De flesta företag idag satsar på marknadsföring och försäljning på Internet. Äldre och väletablerade företag har ofta startat med en ”vanlig” hemsida för information och upplysningar till kunder för att sedan eventuellt utöka med en onlinebutik. Nyare och nystartade företag skapar sin hemsida och onlinebutik direkt redan i uppstarten av företaget.

Men att få besökare och kunder till sidan och dessutom att faktiskt få kunderna att genomföra köp på hemsidan är inte så lätt som man kan tro. Hela konceptet med att sälja in sina produkter, tjänster eller vad syftet med hemsidan än må vara, kräver en del kunskap och rätt tänk för att man som företagare ska tjäna på det.

Riktigt bra hemsida viktig
Det allra första steget är att skaffa sig en riktigt bra hemsida, en sida som tilltalar kunder och besökare, får dem att handla av just dig, återkommande kunder som dessutom rekommenderar din sida till andra. Intrycket till dina kunder ska vara professionellt, det börjar med ditt ansikte utåt, det vill säga din hemsida.

Det sägs att man endast har 5 sekunder på sig att göra ett bra intryck på Internet, vilket säkerligen stämmer. Tänk efter själv hur du reagerar när du besöker en sida på Internet? Om du är ute efter att köpa en produkt, och går in på olika sidor och webbutiker, vad får dig att stanna kvar på sidan och köpa produkten och vad får dig att direkt välja bort en hemsida och gå till konkurrenten?

Ett professionellt första intryck är a och o. Annat man måste tänka på är att sidan ska vara lättnavigerad, ha ett naturligt flöde och guida kunden rätt. Öppenhet och ärlighet varar längst, och ger kunden förtroende för både dig och dina produkter eller tjänster.

Om du inte är riktigt bra på och har talang för webbutveckling och webbdesign bör du vända dig till en webbyrå som utför jobbet åt dig. Sidan ska trots allt inte bara vara snyggt gjord, den ska vara säljande också! Surfa runt på nätet på egen hand och leta upp olika sidor som tilltalar dig som kund, ta reda på vilken webbbyrå som gjort dessa sidor och kontakta dem angående din hemsida.

Syftet med hemsidan
En fråga du bör ställa dig är vad syftet är med din hemsida. Olika sidor med olika syften har självklart även olika fokus. Ett mycket bra tips är att gå in på sidor med samma syfte och liknande det koncept du jobbar med eller vill jobba med, och utvärdera dem. Vad är bra och vad är dåligt med dessa hemsidor? Det finns en hel del inspiration hos andra att ta till sig.

När du definierat syftet med just din hemsida bör du lägga all fokus på att strukturera sidans innehåll för att på bästa sätt uppnå detta syfte. Börja med förstasidan. Vad vill du att kunder, framför allt nya kunder, ska se först när de besöker din sida? Gör dig själv och dina anställda lättillgängliga och uppmana till kontakt genom att skriva ut telefonnummer och e-postadress. Gör det lite mer personligt genom att koppla ett foto eller bild till namn, nummer och e-postadress.

Statistik
Ett bra tips för din hemsida är att införa en statistikmodell. Här kan du sedan se vad kunderna har klickat på för länkar, vad de har sökt på etc. för att lättare veta mer exakt vad de är mest intresserade av hos dig och i ditt företag. Då vet du också vad du bör lägga mer tid och pengar på.

Uppdatera!
Uppdatera din sida OFTA! Har du inte uppdaterat din sida på flera månader hamnar du inte bara längre ner i resultatlistan hos sökmotorer, utan kunderna vänder i dörren eftersom innehållet längre känns aktuellt. Det räcker med att uppdatera en liten nyhetstext, en bild eller annat för att fräscha upp innehållet.